Hospitalisatieverzekering

Werknemer van het AZ Sint-Jan? Klik hier door naar de website van de personeelsvereniging PEVAZ.

10 november 2021

Algemene inhoud van de hospitalisatieverzekering, aangeboden door de werkgever voor elk personeelslid:

Hieronder vind je een overzicht van online formulieren met betrekking tot de hospitalisatieverzekering:

  • Aansluitingsformulier
  • Schadeaangifte / Opname:
  • Kostenformulier:
    • Eénmaal je een schadeaangifte of opname hebt doorgegeven ontvang je een gepersonaliseerd kostenformulier. Dit formulier is noodzakelijk voor jouw identificatie. Je kan je kosten op verschillende manieren doorsturen:
    • Digitaal via de website van Vanbreda: https://www.vanbreda.be/nl/kostenformulier-hospitalisatie-ambulante-kosten/
    • Via e-mail: Stuur een e-mail naar VRB-HCCO@vanbreda.be met in bijlage je verschillende ingescande kosten/facturen in PDF-vorm én het gepersonaliseerde kostenformulier.
    • Op papier: Stuur een kopie van je verschillende kosten/facturen op samen met het gepersonaliseerde kostenformulier. Dit kan je doen via de post rechtstreeks naar Vanbreda of kan je ook afgeven bij de makelaar Assurwest in Brugge.
    • Opgelet : Het origineel van de ingescande kosten dien je te bewaren en bezorg je aan Vanbreda als hierom gevraagd wordt.
    • De firma Vanbreda behandelt je dossier, zorgt voor de uitbetaling en stuurt je een afrekeningsnota naar hetzelfde mailadres als gebruikt door jou voor het indienen van je kosten.
Wat te doen bij opname? 
Beste verzekerde
Verwacht je binnenkort te worden opgenomen in het ziekenhuis? Dan wil Vanbreda je helpen om de administratie rond je hospitalisatie vlot en makkelijk te laten verlopen, zodat jij je kan focussen of wat écht telt, je herstel.  
Voorbereid aan de start, dan gaat alles vlotter. Voor elke opname in het ziekenhuis raden we je aan onderstaande stappen te doorlopen. Op die manier geniet je ten volle van onze service en vermijden we samen onaangename verrassingen.
1. Breng Vanbreda tijdig op de hoogte van je opname
Gaat het om een geplande opname, dan geef je dat best twee weken voor de opnamedatum aan door aan Vanbreda. Zo geraakt je dossier tijdig aangemaakt. Je geniet van het derdebetalersysteem Medi-Link voor het regelen van de opnamefactuur. Vanbreda contacteert vooraf het ziekenhuis zodat je ziekenhuisfactuur rechtstreeks aan de verzekering bezorgd wordt en jij geen voorschot in het ziekenhuis hoeft te betalen. In geval van een spoedopname, breng je Vanbreda zo snel mogelijk op de hoogte, zodat zij zullen proberen het derdebetalersysteem nog te activeren.
Hospitalisatie melden
2. Bereid je verblijf voor en check je polisvoorwaarden
Heb je een dagopname of blijf je overnachten? Kies je best voor een één- of meerpersoonskamer?
Lees rustig na welke polisvoorwaarden en dekking het medisch plan voorziet.
Heb je nadien nog vragen, dan kan je uiteraard Sofoco of Assurwest of Vanbreda contacteren.
Polis hospitalisatieverzekering
Toelichting van de polis van de hospitalisatieverzekering
3. Laat je medische kosten zo snel mogelijk terugbetalen
Heb je in de periode van één maand vóór en/of drie maanden nà je opname medische kosten gemaakt die gelinkt zijn aan je hospitalisatie? Dien dan elke kost onmiddellijk digitaal in. Wist je immers dat digitaal ingediende kosten sneller terugbetaald worden? Zodra Vanbreda jouw ziekenhuisfactuur ontvangen heeft, worden je ingediende kosten gekoppeld aan de hospitalisatie en zorgt onze verzekering voor de uitbetaling.

Medische kosten indienen
4. Opname bevestigd? Met een gerust hart naar het ziekenhuis
Op het moment dat Vanbreda je opname heeft verwerkt, krijg je een bevestiging met alle informatie. Je krijgt daarbij eveneens het 010-nummer om je aan te melden in het ziekenhuis. Op deze manier bezorgt het ziekenhuis de opnamefactuur rechtstreeks aan de verzekering.
Als de verzekering nog vragen heeft over je dossier nemen zij uiteraard contact met je op. Heb jij nog vragen voor Vanbreda? Kijk even bij de veelgestelde vragen op de website. Zo vind je er ook snel een antwoord op onderstaande vragen: • Ik word opgenomen. Hoe pak ik dit aan?Ik ga binnenkort bevallen. Waarmee kunnen wij je helpen?Wanneer kan Vanbreda een medisch verslag van mijn opname vragen?Ik ben op spoed beland: wat moet ik doen?Hoe verloopt de terugbetaling van mijn ziekenhuiskosten? • Hoe zorg ik ervoor dat mijn kosten snel worden terugbetaald?
Met de Vanbreda app gaat alles nog vlotter De Vanbreda app helpt je bij alle bovenstaande stappen. Bovendien kan je er je aangifte opnieuw bekijken, de status ervan opvolgen en via de app ontvang je zelfs een notificatie wanneer je dossier is goedgekeurd. Met de app op je smartphone, heb je ook altijd je Medi-Link kaart op zak, net als je AssurPharma kaart voor al je apothekerskosten. Wist je trouwens dat al bijna 90% van de met AssurPharma ingediende kosten binnen de 2 werkdagen terugbetaald wordt?
Vanbreda app installeren
We begrijpen dat er bij een opname een heleboel zaken komen kijken. We willen je dan ook zo veel mogelijk ontzorgen in je medische administratie. Hopelijk helpen deze stappen je bij een volgende opname.
Het Health Care Communication Team
© Vanbreda Risk & Benefits – 2021 – FSMA 13718 A-R – AssurMiFID