Op de pagina rond Premies & Tegemoetkomingen vind je de nodige formulieren.
Je kunt kiezen voor een aangifte van medische kosten (medicatie en dokterskosten), loonverlies of andere tussenkomsten zoals een bril/lenzen, tandprotheses, etc.
Gelieve deze aanvragen vóór 01 juli van het lopende jaar te bezorgen samen met de nodige bewijsstukken van het voorgaande jaar. Hou er rekening mee dat 30 juni een strikte deadline is. Vanaf 1 juli worden dus geen aanvragen meer aanvaard voor tussenkomsten van het jaar voordien.
Vergeet niet om eventuele data van hospitalisaties en ernstige ziektes op te geven. Deze kosten verlopen namelijk steeds via je hospitalisatieverzekering en kunnen niet bij ons worden ingediend.
Medische kosten:
Heb je jaarlijks meer dan €250 aan eigen medische ambulante kosten (na tussenkomst van de mutualiteit)? Dan kan je een dossier indienen bij het beperkt comité.
Wat voeg je toe aan je aanvraag?
- Een jaaroverzicht van de mutualiteit, per inwonend gezinslid
Let op: het overzicht moet alle nomenclatuurnummers en remgelden vermelden. Dit kan je niet zelf downloaden via de website van je ziekenfonds.
Bel je mutualiteit en vraag een volledig attest met:
– alle dokterskosten (ook alternatieve zorg zoals osteopathie, chiropraxie, …)
– remgelden voor huisarts, ziekenhuis, labo, paramedici, …
– derdebetalersregeling
– medicatie - Facturen zonder RIZIV-tussenkomst
Voeg enkel deze facturen apart toe, indien ze niet opgenomen zijn in het jaaroverzicht (bv. extra labo-onderzoeken op initiatief van een arts). - Apotheekkosten
Deze zijn meegenomen in het jaaroverzicht van de mutualiteit.
Individuele kastickets worden niet aanvaard. Enkel voorgeschreven medicatie met RIZIV-tussenkomst komt in aanmerking. - Geen hospitalisatiekosten
Deze worden niet aanvaard (ook niet tot 2 maanden vóór of 6 maanden na opname). Die vallen onder je hospitalisatieverzekering.
Bij loonverlies:
Ben je in contractueel verband (niet-vastbenoemd) dan is een aanvullend bewijs nodig uitgereikt door de mutualiteit met vermelding van het uitgekeerde bedrag qua ziektevergoeding. Dit bewijs moet je zelf bij je mutualiteit opvragen.
Ben je statutair? Het Beperkt comité vraagt het bedrag van je loonverlies bij de personeelsdienst op.
Bij andere tussenkomsten:
- Bril/Lenzen: Aankoopfactuur samen met je voorschrift van de oogarts. Indien je geen voorschrift hebt, wordt een eventuele oogmeting door een opticien ook aanvaard.
- Laserbehandeling/Lensimplantatie: Factuur van de ingreep van je arts.
Tandprothese/Hoorapparaat/Pruik: Aankoopfactuur samen met het afschrift van de mutualiteitstussenkomst.
Steunkousen: Aankoopfactuur samen met je voorschrift van de arts.
De behandeling van je dossier gebeurt in volledige discretie, eventueel in samenspraak met de vertrouwenspersoon van het OCMW/Mintus.
Hou er rekening mee dat het verwerken van je dossier meestal meerdere maanden kan duren.
Enkel de kosten waarvoor een geldig bewijs samen met dit aanvraagformulier wordt ingediend zullen in aanmerking worden genomen. Onvolledige aanvragen worden niet behandeld.
Sofoco heeft het recht een onvolledig of onjuist ingevuld dossier te weigeren. Indien je onzorgvuldig bent om je hospitalisaties op te geven, kan je dossier geweigerd worden. Wees attent hierop. Bij twijfel dat de kosten aan derden worden aangeboden (door kopies van facturen en kostenstaten) wordt dergelijk dossier evenmin verder behandeld.